ימי ההשתלמות מתקיימים בבת"א – אולם צהלון – עמותת קשת ת"א יפו ומועברים על ידי יהלי גת בתאריכים 17.6.09 בשעות 0900- עד 1400 ובתאריך 1.7.09 באותן שעות.
חלק ראשון – (1 שעה)
1. למה צריך תחקיר:. מבוא לנושא תחקיר – ניצול accessibility (נגישות) לנושא
– תחקיר תוכן – לצורך גיבוש הנושא וכתיבתו (סינופסיס)
– תחקיר צילומים – מרואיינים, לוקיישנים, סיטואציות.
– תחקיר ארכיוני – ויזואלי, עיתונאי.
תרגיל: לקרוא ידיעה/כתבה קצרה ודרכה לנסות ולגבש מה חסר כתחקיר.
+ שו"ת – לתת לאנשים להעלות נושאים שמתלבטים בדרך התחקיר שלהם. ??
2. גיבוש נושא מתוך תחקיר – (45 דקות)
– הקונפליקט הדרמתי – איפה מוצאים אותו ומה עושים אם אין אותו.
– הגיבור – סוגי גיבורים ותפקידם (גיבור ראשי, משני, רגש-אינפורמציה)
– העלילה – הנרטיב, חיפוש תהליכים, דינמיות ונקודות שיא.
הקרנת קטעים מ"זורם כנהר גדול" – הדגמה לפתיח (טיזר), הדגמה לדמויות ראשיות, משנה, וקונפליקט (ניר ובנו)
הפסקה 30 דקות.
חלק שני-
3. הסיקוונס הדוקומנטרי – (45 דקות)
– המטרה – סצינה דרמתית (התפתחות, שיא, קידום העלילה)
– בימוי: סגנונות הבימוי השונים, מה בין בימוי תיעודי לעלילתי
– חשיבות הקשר הבינאישי: יצירת אמון עם הגיבור, הפיכה ל"בן בית"
– תעוזה: המטרה – לרגש, להעמיק לחדור, לא רק אינפורמציה
– יצירת "סיטואציה": לקרב את הגיבור לצופה, ליזום ולדמיין.
הקרנת קטעים מ"אוצר אושוויץ" – סצינת המפה של ירוד, לולק ויריב באינטרנט, גילוי הבונקר.
4. הראיון הדוקומנטרי – (1 שעה)
– הכנת הראיון: להגדיר מטרה, ניסוח שאלות, מציאת הלוקיישן,
– ראיון "ישיבה" מול ראיון ב"סיטואציה" – רגש מול אינפורמציה,
– טכניקות בראיון: התאמת מרואיין לסביבה-הרקע הויזואלי, מן הקל לכבד, לעקוף מכשולים – להתעקש על תשובות, שתיקה שווה זהב, לחשוב עריכה – גודל הפריים, צילומים לאינטרקטים, חשיבות המשפט השלם, היכן הבמאי?
הקרנת קטעים מ"בוקר טוב ישראל" – שיחה עם מונדר במוסך מול שיחה עם מאיר בשדה.